Ókor

Magazin

Helené Zsámbékon

2012. 09. 11. 18:51
tabel

Gábor Sámuel ♦

A K2 színház (a kaposvári Színművészeti Egyetem hallgatóinak 2010-ben alakult hivatalos színtársulata) márciusban mutatta be Euripidész Helenéjéből készült előadását, amely múlt hét végén a Zsámbéki Színházi Bázison is látható volt.

Az előadást fiatalok színészek hozták létre, s ennek pozitív és negatív hozadékai egyaránt jól láthatók: rengeteg ötlet és energia van az előadásban, ami üdítően és felszabadítóan hat a közönségre is, ugyanakkor a kreatívan alakított párbeszédek és jelenetek közül több is kissé túl van játszva (ami két percig vicces és érdekes, nem biztos, hogy két és fél percen keresztül is az).

Az Euripidész-dráma e szabad feldolgozása nemcsak szórakoztató esti program, hanem a klasszikus darabok színpadra állítása szempontjából is figyelemre méltó: egy klasszikus színdarab formájától és szó szerinti szövegétől elrugaszkodva (és történetét az utolsó jelenetben néhány mondattal továbbgondolva/átértelmezve) olyan előadássá sikerül azt átgyúrni, mely mind a múltról és a görögségről – elsősorban a trójai háborúról mint az ókori görög kultúra alaptörténetéről, Grundmythosáról –, mind a(z örök) jelenről, a Platón által az ideális államban is szükségesnek tartott „praktikus hazugságok” morális vagy amorális, elfogadható vagy elfogadhatatlan voltáról, a hatalommal rendelkező ember alattvalóihoz fűződő viszonyáról s személyes kapcsolatairól bárkinek tudhat újat mondani.

Az előadásról ld.:

http://szinhaz.hu/videk/47999-szabadidos-szerelem-szinhaz-avagy-egyetemistak-zsambekon
http://nol.hu/kult/20120910-a_hazugsagot_fenn_kell_tartani